الجمعة، 12 يونيو 2020

رواية من المجهول للكاتبة خديجة جلفة الفصل التاسع

الفصل التاسع : رساله من مجهول
مرا أسبوع كامل و فريق الذئاب يبحث عن صله بين كل هؤلاء الضحيه و اليوم هو يوم إجتماع الفريق لمناقشه ما توصلوا إليه ...

داخل غرفه االإجتماعات كان يتواجد الجميع ماعدا ال FOX ...وقد طال الإنتظار فأضطر العقيد لبدايه الإجتماع لعل ال FOX حدث معه أمر طارئ

العقيد: كان معاكوا أسبوع كامل ممكن أعرف إيه المعلومات ال قدرتوا تجمعوها عن الضحايا و أهلها

و قف أنور (الغراب) قائلا :كل ال أتوصلت ليه أن كانت في علاقه قويه بين و الد الضحيه جميله محسن المهدى و والدت الضحيه سميه عبدالله النمس

العقيد :أولاً علاقه إيه ....ثانياً ليه كانت مش لسه دايمه

الغراب :كانوا ألاًتنين بيشتغلوا فى مطعم أولاد شاهين و بينهم علاقه حب قويه لكن و الد الضحيه أختفي فاجئه و لما إتحريت عن أختفائه عرفت أنه كان واعدها أنوا هيسافر علشان يجمع الفلوس ال يقدر يخليه يتقدملها لكن بعد سنه جاء لوالده الضحيه سميه عريس و أهلها أصروا أنها توافق عليه ....و هى قدام أصرارهم وافقت ...دا ال جمعتوا عن الضحيتين دول

نظر العقيد إلى الغراب و أذن له ب الجلوس محركاٍ رأسه ثم قال

العقيد:غيرواا

وقف الظابط عبدالرحمن (الصقر) بإستغراب قائلا

الصقر: الضحيه أسماء سعيد عبدالفتاح الخولى كانت برضوا شغال فى مطعم أولاد شاهين علشان تقدر تجيب مصاريف كليتها لأن أهلها على قد حالهم و مكنوش عرفين إذاى هيصرفوا عليها و هى فى كليه الطب فعلشان كدا أشتغلت فى مطعم أولاد شاهين

قال العقيد مستغربا من هذه الصدفه أو ربما ...لا

العقيد:يعنى دى صدفه مثلاً و ال حد أقترحه عليها

الصقر:لا ي فندم صدفه كان المطعم عارض أعلان عن موظفه تقديم وهى قدمت و أتقبلت بس

العقيد :طيب ..غيروا

وقف حازم (سواد الليل )متردداً ..فنظرا له العقيد قائلا بسخط

العقيد:إيه شاهين بالنفسوا المرادى وال إيه

سواد الليل :لا ي فندم الضحيه زهره عادل يونس بنت الكاشير ..ال فى مطعم أولاد شاهين برضوا..

العقيد:هى  القضيه كلها عند و لاد شاهين يعنى

دلف ال FOX عند هذا الجمله قائلا

FOX:لاء مش أولاد شاهين بس..(تقدم ال FOX من المقعد الذى يجاور النمر وجلس عندما أذن له العقيد..فأكمل) الضحيه خلود عبدالعال يونس الصاوى كانت بنت عبدالعال ال كان شريك ل شاهين فى المطعم لمده خمس سنين من حوالى 30 سنه

أحتضن العقيد وجه بيده قائلا

العقيد:يعنى كدا باقى الضحايا بقا عند شاهين دا وال إيه

أحمد (القنصل) :لا ي فندم بالعكس دا باقى الضحايا ملهمش علاقه بيه خالص ...غير أن سياده الفريق ...عبدالحميد هلال كان صديق اللواء توفيق محمد والد الضحيه روان توفيق محمد فى الشغل و كمان .....دكتور فوزى شحاته الطبيب الجنائي

نظر الجميع بإستغراب إلى القنصل

العقيد :الذاى يعنى كان صديق ليهم ي قنصل

القنصل :كل المعلومات ال جمعتها بتقول أنهم كانوا أصدقاء من حوالى 35 سنه و هما لسا شباب لكن بعد كدا دكتور فوزى سافر برا مصر و سياده الفريق عبدالحميد هلال و اللواء توفيق محمد كملوا مع بعض

نظرا العقيد إلى ال FOX قائلاً

العقيد :مهمتك ي FOX

حرك ال FOX رأسه بعلامه موافق ....ثم نظرا العقيد إلى النمر قائلاً

العقيد :وأنت يا نمر

النمر : اللواء توفيق كان جار والد الضحيه منار عبدالعزيز طلبه و الضحيه منى خميس حسن كان بنهم التلاته مشروع عمل لكن فشل ...و السبب غير معلوم

العقيد :اللواء توفيق حاليا متقاعد و هو عايش فى الفيوم هتسافرلوا تعرف المشروع فشل ليه

النمر :تحت أمرك

العقيد :و باقى الضحايا

الغراب: مش عارف هتفيد و ال لاء .لكن الضحيه صوفيا جمال عبدالقدير و الدتها كانت مقدمه بلاغ  فى  واحده من البيشتغلوا فى مطعم أولاد شاهين

العقيد :مين ال كان متقدم فيها بلاغ

الغراب:لأسف كان متقدم البلاغ فى قسم حى عين شمس و ال القسم داا ولع من حوالى 20 سنه و اتبنا مكانوا برج و القسم اتنقل فى حى المطريه بس..

العقيد :مهمتك دى ى غراب تعرف مين ال كان متقدم فيها البلاغ

الغراب :تحت أمرك ي فندم

العقيد :هاا فى معلومات تانيه عن باقى الضحايه

نظر جميع الفريق الي بعضهم ثم نظروا الى العقيد ففهم ما سيقولون

العقيد : مفيش أى علاقه تانيه بين الضحايا ...

قال الجميع :ايوا ي فندم

قام العقيد من مكانه و هو يجمع بعض الاوراق قائلاً

العقيد :تمام ى ساده الإجتماع خلص أتفضلوا

خرج جميع الفريق إلي خارج

النمر :تعالوا نروح صاله التدريب علشان شكلنا داخلين على أيام صعبه محتجين لياقه بدنيه عاليه

وافق الجميع رأى النمر و ذهبوا ألي صاله التدريب

التى كانت عباره عن مساحه شاسعه فيها جميع أجهزه الرياضه للياقه البدنيه و مكان مخصص لسلاح و الملاكمه و غيرها

و قف حازم مع باقي الفريق و هم يستعدون لإستبدال ملابسهم ب ملابس التدريب

حازم :هو ليه العقيد طلع لينا اسامى مستعاره يعنى مثلا انا

سواد الليل و عبدالرحمن الصقر و أحمد قنصل و أنور الغراب

ال FOX و هو يلكم كيس الرمل بقوه

ال FOX:الأسامى دى بتبقا جاى من الوزاره طالما انتوا ظباط لسا و برتبه نقيب 

النمر :طيب ..يلا عايزين نحرق جهد أكتر ما نتكلم

----------------------------------------------

دلفت إلي حجره والدها قائله

فريده :بابا ي بابا ي عم الناس ..بابا ي بابا ي سيدى الكل

وجدى :اه بدأنا بقا..عايزه كاام ي فريده

فريده ببرأه :هو أنا مقفوشه أوى كدا

وجدى بأستهزاء:أطلاقاً ي حبيبتي ...هاا قولي عايزه كام

بدأت فريده بالعد على صوابعها

فريده :عايزه طرح تلات ألوان معينه ب 100جنيه يعنى 300و عايزه سويت شيرت ب 200 و عايزه أجيب جيب حرير ب 250 و عايزه ....

وجدى :أيه دا كلوا ما نتى كنتي قايله نفس الاسطوانه واحنا فى أمريكا

فريده  بزعل طفولى :ى بابا منا مجبتش حاجه و الله

وجدى :خلاص الكردت كارد فى الدولاب خديها

ذهبت فريده و فتحت الدولاب لكى تأخذ الكردت كارد و لكن لفت انتباها هذا الظرف

فريده :ظرف أيه دا ي بابا

وجدى :ظرف جايلى ي حبيبتي ...روحى أنتى مشوارك

خرجت فريده و شرد وجدى قليلاً و لكن

قام سريعا من مكانه خارج إلي الخارج
وجدى :فريده ....فريده

خرجت فريده من غرفتها بعد أن أرتدت ملابسها عدا الحجاب

وجدى بجديه :فريدة مفيش خروج غير لما مراد يجي

فريدة بتأفف :يووو بقا بعد ما لبست ي بابا

وجدى بحزم:أنا قولت مفيش غير لما مراد يجى أتفضلى غير هدومك و لما يرجع هخلي يخرجك

ضربت فريده الأرض عدده مرات بقدمها دليل على غضبها و أسرعت إلي  غرفتها

وجدى : معلش ي بنتى مش هستحمل خبر عنك أبداً

-----------------------------------------------

و قف فوزي يعمل بدقه فى معمله حتى دلفت سما بعد أن طرقت الباب

و أذن لها دكتور فوزي ب الدلوف عندما حرك رأسها و رأته لأن الباب من زجاج

سما: دكتور فوزي كان فى بعض المركبات الكميائيه ال بتحافظ الجسم من التعفن من نوع **و ** موجودين هنا

نزع فوزي الماسك من على وجه و قال

فوزي :لا نوعيه المركبات دى مفيش هنا فى مصر منها كنتى عايزه فى أيه

سما : كنت عايزه ......

قطع كلام سما وصول رساله ل لفوزي و لكن لفت أنتباه انها من رقم غير معرف  فأشار لها ب الانتظار ...لاحظت سما تعابير وجهه الذى غضبت فاجئها خلع جاكته و خرج مسرعا تحت نداء سما له

سما:دكتور فوزي .....دكتور فوزي

نزل فوزي مسرعا يكاد يقسم انه كان يسابق الرياح اتجه الى سيارته و دلف اليه و بدأ فى القياده بعد أن ادخل المفاتيح

فوزي :كنت متأكد أنك موجود ...مستحيل داا يحصل من غير سبب يا...

______________________
روايه  من المجهول
بقلم / خديجة جلفة (بنت القدس )

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق